Chiny niszczą europejskie marzenia o samochodach elektrycznych
Hongkong (CNN Business) Europa dała światu część swoich najlepszych samochodów, ale przegrywa z Chinami w wyścigu o określenie przyszłości branży.
Chiny są siłą napędową w branży akumulatorów do pojazdów elektrycznych, które są kluczowe dla przyszłości przemysłu samochodowego. Przemysł ten zatrudnia miliony ludzi na całym kontynencie.
Europejscy producenci masowo przenoszą produkcję do Chin „- powiedziała Simone Tagliapietra, analityk ds. Energii w Fondazione Eni Enrico Mattei.” To ogromne ryzyko „dla regionu, w którym działają firmy takie jak Volkswagen, BMW, Mercedes-Benz i Renault, dodał.
Budowanie samochodów elektrycznych w Chinach ma sens dla firm, ponieważi pozwala im uniknąć wysokich taryf na importowane pojazdy. Ponadto przybliża swoje zakłady produkcyjne do łańcucha dostaw baterii, które stanowią około 40% wartości samochodów elektrycznych.
Według firmy doradczej Wood Mackenzie około dwóch trzecich światowej zdolności produkcyjnej akumulatorów litowo-jonowych, najczęściej stosowanych w pojazdach elektrycznych, znajduje się w Chinach.
Szacuje się, że Europa ma zaledwie 1% rynku. „Jest kilka mniejszych obiektów europejskich, ale nic znaczącego”, powiedział Gavin Montgomery, dyrektor ds. Badań Wood Mackenzie.
Chiński gigantyczny rynek
Zaletą Chin jest bycie największym na świecie rynkiem pojazdów elektrycznych, odpowiadającym za około połowę globalnej sprzedaży, a międzynarodowi producenci samochodów inwestują tam w wielkim stylu.
Volkswagen ogłosił w ubiegłym roku, że zainwestuje 12 miliardów dolarów w produkcję pojazdów elektrycznych. Lider amerykańskiej branży, Tesla (TSLA), buduje fabrykę w Szanghaju, która ma w końcu wyprodukować 500 000 samochodów elektrycznych rocznie, to 5 razy więcej w porównaniu z około 100 000 rocznie w Stanach Zjednoczonych.
Nawet powstające w Europie firmy produkujące akumulatory postanawiają inwestować w Chinach, a nie u siebie.
Holenderski Lithium Werks, który ma już dwa zakłady w Chinach, ogłosił w tym miesiącu plany budowy fabryki o wartości 1,6 miliarda euro (1,8 miliarda dolarów) poza Szanghajem z lokalnym partnerem.
Ogromny zakładu wyprodukuje baterie litowo-jonowe, aby zasilić 160 000 samochodów rocznie. Przewodniczący Kees Koolen powiedział CNN, że Lithium Werks inwestuje w Chinach, ponieważ infrastruktura jest lepsza i łatwiej uzyskać pozwolenia potrzebne do budowy fabryki. Firma twierdziła, że zniechęca ją ilość biurokracji potrzebna do inwestowania w Europie.
„W Europie jest dużo kłopotów i wiele procedur do przejścia, to zajmuje dużo czasu”, powiedział Koolen. Chiński rząd ma „długoterminową wizję” dla przemysłu, a Europa nie – dodał.
Chiny wprowadziły cele w zakresie produkcji pojazdów elektrycznych i zaoferowały zachęty dla nabywców, co pomogło w rozwoju branży.
> TOP 10 samochodów elektrycznych według TOP GEAR
„Europa nie była w stanie wypracować spójnej i solidnej polityki przemysłowej” – powiedział Tagliapietra.
Unia Europejska próbuje to zmienić. Jego zarząd, Komisja Europejska, uruchomił w tym roku plan działania mający na celu zachęcenie firm do większych inwestycji w technologie akumulatorów, w tym oferowanie większych środków finansowych.
Największym graczem na globalnym rynku jest chińska firma CATL. Jego najbliższymi rywalami są japoński Panasonic i Samsung z Korei Południowej. Panasonic współpracuje również z firmą Tesla, która produkuje własne akumulatory i buduje gigantyczną fabrykę w Nevadzie.
Airbus akumulatorów?
Jednym z ważnych powodów, dla których Europa jest tak daleko w tyle, w branży akumulatorów, jest to, że producenci samochodów zbyt wolno rozwijają samochody elektryczne, twierdzą analitycy.
„Nie traktowali pojazdów elektrycznych poważnie, ponieważ ich nie lubili” – powiedział Viktor Irle, współzałożyciel szwedzkiej firmy badawczej EV-Volumes. Do niedawna wielu dużych graczy skupiało swoje zasoby na samochodach napędzanych benzyną – dodał.
W międzyczasie chiński przemysł samochodowy przeszedł przez takie firmy jak Warren Buffett wspierane przez BYD i Geely. W kraju jest teraz tak wielu producentów samochodów elektrycznych, że niektórzy eksperci ostrzegają przed potencjalnym nadmiarem.
Europa wykazuje pewne oznaki postępu. Szwedzki producent baterii Northvolt, założony przez byłych kierowników Tesli, obiecał zbudować w Europie największą fabrykę akumulatorów litowo-jonowych w ciągu najbliższych sześciu lat. Ale niektórzy analitycy twierdzą, że projekt ma problem z finansowaniem.
Northvolt powiedział CNN, że ma „plan finansowania ” i dostarczy więcej informacji po tym, jak Europejski Bank Inwestycyjny, który jest własnością krajów UE, zakończył rozpatrywanie wniosku o pożyczkę w wysokości 400 milionów euro (455 milionów).
Plany Europy mogą napotkać inne przeszkody. W ciągu ostatnich kilku lat Chiny zablokowały dostawy kluczowych zasobów wykorzystywanych do budowy akumulatorów elektrycznych, takich jak lit i kobalt.
„Już jest za późno”, aby firmy europejskie mogły działać na dużą skalę w produkcji akumulatorów litowo-jonowych – powiedziała Irle. „Ten pociąg już odjechał.”
Niektórzy analitycy twierdzą, że ostatnią nadzieją Europy może być przyjęcie takiego samego podejścia, jak w przypadku Airbusa (EADSY) w branży lotniczej. Producent samolotów powstał dzięki połączeniu istniejących firm i jest obecnie jedynym poważnym przeciwnikiem dla Boeinga (BA) w Stanach Zjednoczonych.
Czynienie tego samego z akumulatorami elektrycznymi „może być przełomem w przemyśle samochodowym w UE” – powiedział Montgomery.