Kupujemy używanego Nissana Leaf – Na co zwrócić uwagę ?
Na naszym rynku znalezienie używanego Nissana Leafa problemem nie jest. Jednak znaleźć rozsądny egzemplarz, który będzie spełniał nasze wymagania, to już nie lada wyczyn. Bardzo dużo ofert niestety mija się z prawdą. Nie wiem czy jest to celowe zagranie sprzedających, w pewnej mierze na pewno, ale na pewno wynika to z niewiedzy osób trudniących się handlem aut. Przed zakupem musimy auto dokładnie sprawdzić. Poniżej kilka istotnych informacji, na co zwrócić uwagę.
Wersja USA czy Europa ?
Nie mam zamiaru tutaj się rozwodzić, które auto jest lepsze i dlaczego. Jednak warto, aby każdy był świadomy tego co kupuje. Po pierwsze numer VIN. Rozpoczynający się od 1, wersja USA. S na początku VIN-u to auto wyprodukowane w Wielkiej Brytanii czyli wersja europejska. J na początku to auto produkowane w Japonii. Do 2012 roku auta na rynek europejski były tam produkowane. Wersje USA zdradzają również: przedni zderzak bez miejsca na tablicę rejestracyjną (ewentualnie czarna podkładka), tylny zderzak bez miejsca na światło przeciwmgielne. Brak kierunkowskazów na błotnikach. Paski odblaskowe w USA – czerwone, w Europie – niebieskie. Brak regulacji świateł przednich na desce oraz brak możliwości wyłączenia dźwięku ostrzegania pieszych, to również domena wersji Amerykańskiej. Różnic jest oczywiście więcej, ale te w zupełności wystarczą, aby odróżnić auto amerykańskiej od europejskiego
Auto po liftingu czy nie ?
Po 2013r w Nissanie Leafie nastąpił lifting układu napędowego, który zwiększył zasięg auta. Teoretycznie można to poznać czy auto jest po zmianie, sprawdzając rocznik auta. Niestety w ogłoszeniach często podawana jest data pierwszej rejestracji zamiast rocznika co trochę utrudnia podjęcie decyzji. Jak to sprawdzić? Nissan Leaf przed 2013r posiadał mniejszą przestrzeń bagażową. Charakterystyczny próg w bagażniku. Jednostka napędowa pod maską była znacznie mniejsza, pokrywa „silnika” była prostokątna. Auto miało elektryczny hamulec ręczny, jego włącznik znajdował się w tunelu środkowym. Auto posiadało aluminiowe drzwi. W autach przed liftingiem nie było mowy o pompie ciepła oraz wsparciu dla ładowania AC 6,6kW.
Pompa ciepła?
Zalet pompy ciepła przedstawiać nie będę, to temat na osobny artykuł. Jednak jeżeli chcemy mieć ją w swoim aucie uważnie oglądajmy auto. Widywaliśmy już oferty gdzie na wyposażeniu pompa ciepła była podana, ale w aucie próżno jej było szukać. W pompę ciepła były wyposażane auto po 2013r. w wersja USA SV oraz SL. Dla Europy były to wersje Acenta oraz Tekna. Jeżeli ktoś pisze, że jego auto jest 2012 roku i ma pompę ciepła, to jest to kompletna bzdura. Tylko auta po liftingu mają pompę ciepła.
Stan baterii
Nissan Leaf pokazuje swój stan baterii. Na ekranie przed oczami kierowcy, po prawej stronie, na pasku zasięgu są małe kwadraciki. W zdrowej baterii powinno ich być 12. Brak pierwszej kreski, to ubytek baterii na poziomie 15%. Każda kolejna spada co 7.5%. Oczywiście różnica przy „zdrowej” baterii może być nawet kilkunastu procent. Mamy 12 kresek i stan baterii to 95%, ale równie dobrze i 87%. Żeby sprawdzić to dokładnie warto wyposażyć się w aplikację Leaf Spy (Android, iOS), którą dokładnie sprawdzimy stan baterii.
Ładowarki i zasilacz
Tutaj też warto samemu sprawdzić co w Leafie siedzi. Jak rozpoznać jakie ładowanie wspiera Nissan, można znaleźć na stronie EVauto.pl Na zasilacz warto zwrócić uwagę czy jest to oryginał Nissana czy też zamiennik. Może nam to dużo powiedzieć o przeszłości pojazdu.
Co jeszcze?
Sprawdźmy również czy auto nie ma przypadkiem leasingu baterii. Można takie auta kupić na rynkach europejskich. Nieświadomi handlarze mogą takie auta sprowadzić, a niestety wyleasingowanie takiej baterii w Polsce jest niemożliwe i możemy sobie w ten sposób kupić wielki przycisk do papieru. W wersjach z dużą nawigacją, sprawdźmy dokładnie czy jest karta w SD w nawigacji. Bez niej nie tylko nie będzie map, ale nie uruchomi się również cały system i zabraknie nam wiele kluczowych funkcji, jak na przykład sterowanie klimatyzacją. Zwracajmy też uwagę na opony w aucie. W samochodzie elektrycznym są one bardzo istotnym elementem poprawiającą komfort jazdy. Szum opon jest bardziej słyszalny w tym aucie.
Kupujemy używanego Nissana Leaf – Na co zwrócić uwagę ?
Kupując Nissana Leafa, zwróćmy uwagę na każdy szczegół. Aut jak na Polskie możliwości, do wyboru jest dużo. Jednak nie wszystkie oferty są warte uwagi. Warto wszystko dokładnie sprawdzić, aby kupić auto naszych marzeń ze wszystkimi cechami, na których nam zależy.