Tesla mimo, że wreszcie zarobiła jeszcze długo będzie tonąć w długach
Dyrektor naczelny Tesli, Elon Musk, był pod silną presją w tym roku co nie jednokrotnie wspominał w wywiadach. Musk robił wszystko, aby pokazać, że jego obciążona długami firma może być rentownym, producentem pojazdów elektrycznych (EV). Firma odnotowała zysk za ostatni kwartał, ale teraz musi pokazać inwestorom, że nie jest to jednorazowe wydarzenie.
Tesla Autem Premium
W kwietniu 2017 r. Tesla wyprzedziła General Motors, by zdobyć największą kapitalizację rynkową wśród amerykańskich producentów samochodów, po raz pierwszy w epoce współczesnej motoryzacji. Mimo, że od lat to miejsce zajmowała „Wielka Trójka „ z Detroid
Zwolennicy twierdzą, że wysoka cena akcji Tesli jest uzasadniona długofalowymi oczekiwaniami dotyczącymi wzrostu.
Sceptycy twierdzą, że cele wzrostu Tesli są nierealistyczne, a producent samochodów elektrycznych może zostać wyprzedzony przez GM, Forda i innych producentów z Europie i Japonii, którzy cały czas pracują nad nowymi technologiami i zwiększają swoją ofertę pojazdów elektrycznych.
Przez cały rok Tesla dostarczyła około 154 200 pojazdów na całym świecie
Góra długu
Wszyscy cieszą się faktem, że Tesli w końcu udało się zarobić i jest daleka od bankructwa jednak zapominają o jednej istotnej sprawie, że firma tonie w długach.Obligacje, długi, umowy najmu i zobowiązania wobec SolarCity sięgają 11 miliardów dolarów
Tesla miała relatywnie umiarkowane zadłużenie, dopóki nie kupiła w 2016 roku SolarCity, zaciągając prawie 4 miliardy nowych zobowiązań. W ciągu około dwóch lat całkowite zadłużenie firmy wzrosło z mniej niż 3 miliardów dolarów do około 11,8 miliarda dolarów.
Musk jest winien swoim dostawcom pieniądze – dużo pieniędzy.
Jego kapitał obrotowy – kluczowa miara tego, co ma do dyspozycji w celu finansowania operacji – wykazał rekordowy deficyt w drugim kwartale. Deficyt zmniejszył się nieznacznie w ostatnim kwartale. Do końca ubiegłego roku Tesla zdołała utrzymać dodatnią pozycję kapitału obrotowego, mimo że traciła pieniądze. Tak nie było od prawie roku.
Deficyt tesli za III kwartał 2018 roku- Aktywa obrotowe – zobowiązania krótkoterminowe
Tesla jest maszyną do wypalania gotówki
Tymczasem firma ma tylko 1,3 miliarda dolarów wolnej gotówki w kasie po odjęciu 942 milionów dolarów depozytów które dostała od klientów. Depozyty te są liczone jako zobowiązanie, ponieważ jeśli klient anuluje zamówienie lub Tesla nie dostarczy auta, pieniądze muszą zostać zwrócone. Firma przestała przyjmować rezerwacje na Model 3 w Ameryce Północnej na początku lipca, przechodząc do systemu zamówień bezpośrednich.
Z 455,000 zamówień netto na Model 3, które firma zgłosiła w sierpniu 2017 r., prawie 20 procent zostało anulowało, powiedział Tesla.
Na diagramie poniżej widać ile Tesla ma wolnej gotówki, dług należny oraz depozyt od klientów
Tesla ma około 2,2 miliarda dolarów należności do oddania do listopada 2019 roku.
Musk spełnił swoją obietnicę, że Tesla osiągnie zysk w trzecim kwartale. Pozostaje jednak pytanie, czy spółka będzie w stanie utrzymać rentowność więcej niż tylko jeden kwartał i nie będzie musiała pozyskiwać nowego kapitału od sponsorów.
Tesla musi sprostać wymaganiom finansowym w swojej fabryce w Fremont w Kalifornii, gdzie firma chce zwiększyć wskaźnik produkcji do 10.000 Modeli 3 na tydzień.
Firma opracowała także trzy nowe pojazdy: model Y, nowy Roadster o wartości 200 000 USD i elektryczny pojazd ciężarowy, który Musk zaprezentował w listopadzie zeszłego roku.
Musk ma prawie 20% udziałów w firmie i był bezpośrednio zaangażowany w niemal każdy szczegół strategii projektowania i technologii produktów Tesli. „Elon Musk to Tesla”, powiedział jeden z inwestorów na Wall Street na początku tego roku. CEO, który często udzielał się na Twitter w celu promowania Tesli i stawienia czoła krytykom, wyraził obawy o swoje przywództwo po tym, jak ogłuszył inwestorów tweetami, mówiąc, że „zabezpieczył” fundusze, aby zdjąć firmę z giełdy, wykonanie tego przedsięwzięcia kosztowała by Muska 72 miliardy dolarów.
Granie na spadkach
Musk po raz pierwszy napisał na Twitterze, że rozważa pomysł zabrania Tesli za cenę 420 USD za akcję. Później powiedział w liście do pracowników w dniu 7 sierpnia, że wolałby prowadzić Teslę jako prywatną firmę, aby umożliwić jej działanie z dala od nieustannej uwagi Wall Street.
Dwa tygodnie później Musk porzucił ten pomysł. Następnie amerykańska Komisja Papierów Wartościowych i Giełd oskarżyła go o oszustwo związane z papierami wartościowymi i próbowała zakazać mu kierowania firmą.
Tesla i Musk zgodzili się zapłacić 20 milionów dolarów każdemu organowi finansowemu w celu uregulowania opłat. W ramach porozumienia Musk odejdzie jako przewodniczący Tesli na trzy lata, ale pozostanie dyrektorem generalnym.
Piekło produkcji – Zatory produkcyjne opóźniły wdrożenie modelu 3
Musk mówi, że Tesla w końcu wyszła z tego, co często opisywał jako „piekło produkcji”, długi okres wyzwań związanych z produkcją, który opóźniał wprowadzenie na szeroką skalę Modelu 3. Problemy na linii montażowej baterii w pierwszym zestawie Gigafactory w Nevada, a następnie problemy na linii montażowej Model 3 w zakładzie Tesla w Fremont.
Czy model 3 może ocalić Teslę?
Rentowność Tesli zależy od sukcesu najtańszego sedana
Opłacalność firmy zależy od tego, czy będzie ona w stanie szybko zwiększyć produkcję swojego małego sedana, Modelu 3.
O ile jeszcze w czerwcu nie osiągnięto celu produkcyjnego 5000 sztuk Modelu 3 na tydzień, tak produkcja 4300 egzemplarzy ( które obecnie jest średnią produkcji), wystarczyło do zwiększenia przychodu w ostatnim kwartale.
Oto oferta Tesli i podstawowa cena najtańszych modeli 2018
W trzecim kwartale Model 3 Tesli stał się jednym z najlepiej sprzedających się sedanów w Stanach Zjednoczonych. Mimo, że liczba ta obejmuje sprzedaż w Kanadzie, oznacza to, że po raz pierwszy pojazd elektryczny zakwalifikował się do rankingu TOP 10.
TOP 10 najlepiej sprzedających się sedanów
Długookresowym wyzwaniem dla Musk jest przekształcenie jego obecnej produkcji o dużych nakładach w bardziej spójny sposób, co za skutkuje stałym zyskiem. Na celu powinno być produkcja podstawowej wersji Modelu 3 w kwocie 35 000$.
Źródło: https://graphics.reuters.com/