Nissan LEAF – zasięg, bateria, ładowarka
Po raz pierwszy Leaf zadebiutował jako pojazd koncepcyjny 9 października 2009 roku na targach motoryzacyjnych Tokyo Motor Show. Produkcja rozpoczęła się w 2010 roku. Nissan został uznany wtedy za jeden z 50 najlepszych wynalazków przez magazyn Times.
Nissan LEAF 2010-2012
Przez pierwsze dwa lata pojazd był produkowany w Japonii. Elementy były wykonywane z aluminium. Pod maską znajdował się silnik elektryczny o mocy 109 KM. Bateria o pojemności 24 kWh zapewniająca zasięg według EPA na poziomie 117 km.
Niektóre testy wykonywane w Stanach Zjednoczonych podają, że LEAF z roczników 10-12 może przejechać między 100 km do prawie 222 km w zależności od pogody, stylu jazdy, warunków ruchu drogowego.
Przetestowano także LEAFA w temperaturze -15 stopni – zasięg jaki uzyskał przy włączonym ogrzewaniu to 59 km.
Nissan LEAF 2013
W 2013 roku Leaf przeszedł lifting. Na zewnątrz nadal wygląda tak samo, ale w środku dokonano pewne zmiany, dzięki czemu rok 2013 uzyskuje zdecydowanie lepsze osiągi. Główną rzeczą jaka została zmieniona, to układ napędowy. Dzięki tej zmianie auto osiąga większy zasięg przy tej samej pojemności baterii. W wyższych wersjach (SL, SV) zastosowano pompę ciepła dzięki czemu auto zużywa mniej energii na ogrzanie kabiny.
Zwiększono także pojemność bagażową oraz wprowadzoną niższą wersje wyposażenia. W stanach nazywającą się S, a w europie Visia.
Dzięki kilku zmianom średni zasięg auta wynosi 121 km według EPA. Jednak Nissan podkreśla, że w tym roku EPA zmieniło procedury testowe i zasięg jest w rzeczywistości większy. Podając tym samym, że auto przejedzie 135 km.
Nasz LEAF jest z roku 2013 i średnio przejeżdża 120-140 km latem. Podczas testów przy wolnej jeździe udało nam się przejechać 220 km. Zimą zasięg jest mniejszy, wynosi ok. 80 – 100 km.
Nissan LEAF 2014 – 2015
Zastosowano inny rodzaj baterii. Pojemność baterii nadal pozostała 24 kWh, ale zmianę widać na pierwszy rzut oka po rozebraniu baterii. Moduły są otwarte. Nowe baterie miały się nie przegrzewać. Zastosowana także ogrzewanie baterii dzięki czemu zasięg znów wzrósł według EPA do 135 km – realnie 150 km latem.
Rok 2016
W 2016 roku zwiększono pojemność akumulatora. Nissan powiększył pojemność baterii do 30 kWh. Większa bateria została włożona do wyższych wersji wyposażenia- SL i SV. Wersja S nadal pozostała ze starą baterią. Dopiero w połowie 2016 roku (modelowego) Nissan zwiększył baterię w wersji S do 30 kWh.
Oficjalny zasięg dla Nissana Leaf-a z akumulatorem 30 kWh wynosi według EPA 172 km
Ładowarki
Tutaj też są zmiany między rocznikami, jednak nie spektakularne. Do 2012 roku w Leafie można było znaleźć ładowarkę AC 3.3kW oraz złącze do ładowania DC CHAdeMO (opcja). Od 2013 roku pojawiła się opcja szybszego ładowania AC z mocą 6.6kW. Była możliwość wykupienia tej ładowarki jako opcji w każdej wersji wyposażenia.
Zobacz także: Sprzedaż Nissana LEAF-a spadła w czerwcu 2018 roku