Ładownie auta elektrycznego różnica między AC a DC
Często słyszy się o ładowarkach AC oraz DC. Jak jest miedzy nimi równica i czym to tak naprawdę się różni. Może w ogóle nie ma różnic. Postaramy się to tutaj przbliżyć. AC-prąd zmienny, DC-prąd stały.
Ładowanie AC
Ładowarki AC, to tak naprawdę zasilacze. Zwykle podłączamy je do gniazda w domu, możemy je spotkać również na mieście (np. słupki Innogy) Mogą być to zasilacze jedno lub trzy fazowe. Zadanie zasilaczy jest doprowadzenie odpowiednie ilości prądu do ładowarki w naszym samochodzie. Ładowarka, która potrzebuje doprowadzenie prądu przemiennego, zawsze znajduje się na pokładzie auta.
Ładowarki AC zwykle wykorzystują wtyki TYP-1 oraz TYP-2. Tesla w wersji USA posiada własne złącze. Nie wprowadzono ujednolicenia w tej kwestii, dlatego użytkownik auta elektrycznego musi być wyposażony odpowiednie przewody lub/i przejściówki. Należy mieć jednak na uwadze, że słupki nie zawsze są wyposażone w kable podłączeniowe i trzeba pamiętać o swoim jeśli chcemy naładować się na mieście. Na takich słupkach mamy do wybory typ 1 i typ 2.
(po lewej stronie CHdeMO/ po prawej Type 2- zdjęcie Nissan LEAF Europa)
Ładowanie DC
Jest to obecnie najszybszy sposób naładowania auta elektrycznego. Wynika to z faktu, że moc ładowania dochodzi nawet do 150 kW. Instalacja zaś wykorzystuje ładowanie prądem stałym. Dzięki ładowaniu w ten sposób możemy naładować auto nawet w 30 minut ( w zależności od pojemności baterii), a to za sprawą tego, że prąd nie jest konwertowany przez auto( tak jak w przypadku AC) tylko trafia bezpośrednio do baterii, a całą konwersją prądu zajmuje się stacja ładowania. Chcąc naładować się na stacji nie musimy pamiętać o dodatkowych kablach, ponieważ stacje mają wbudowane wtyki CHAdeMO bądź CCS (ang. Combined Charging System) znanego pod nazwą Combo. Różne marki używają różnych standardów, aby rozwiązać ten problem można używać różnych adapterów.
Combo dzieli się na Combo 1 i Combo 2
- Combo 1 zostało zastosowane w autach amerykańskich i azjatyckich
- Combo 2 w autach europejskich
(Na zdjęciu widzimy cała wtyczka to COMBO, sam górny wtyk to Type 2)
Stacje ładowania DC mają specjalne przyłącza do sieci, dzięki czemu można uzyskać i konwertować znacznie więcej mocy. Stacje DC są duże i drogie.
Ładowarki CHAdeMO osiągają maksymalną moc do 60 kW, a Supercharger(TESLA) od 90 do 120 kW – prawie 30 razy szybciej niż w przypadku standardowego gniazdka domowego 240 V i ponad 4 razy szybciej niż w gniazdach 400V (gniazdo siłowe) prądu zmiennego.
Ładownie auta elektrycznego różnica między AC a DC
Można zauważyć, że w obydwu przypadkach moc zaczyna się od AC. A jedyną różnicą jest to czy konwersja prądu ma miejsce poza czy na pokładzie samochodu.
Zobacz także: Czy warto kupić nowe auto elektryczne ?