Hybryda, Hybryda typu plug-in i auto elektryczne – czym się różnią ?
Obecnie istnieją trzy klasy pojazdów, które można nazwać pojazdami ekologicznymi gdyż są wspomagane całkowicie lub częściowo za pomocą energii elektrycznej. Obejmują one hybrydowe, hybrydowe plug-in i w pełni elektryczne samochody EV. Każdy oferuje własny zestaw zalet i wad. Oto, jak zdecydować, który jest dla Ciebie najlepszy.
Hybrydy
Pojazdy z napędem hybrydowym wykorzystują konwencjonalny silnik benzynowy jako główne źródło energii. Silnik benzynowy jest wspomagany napędem elektrycznym. Silnik elektryczny zasilany jest z niewielkiego akumulatora, który odzyskuje moc z hamowania i jest doładowywany w trakcie jazdy. W zależności od modelu, silnik elektryczny może w razie potrzeby zwiększyć moc silnika spalinowego lub może sam zasilać pojazd przez kilka kilometrów.
Oszczędności paliwa są zauważalne, w zależności od modelu. Liderzy w tym względzie to Hyundai Ioniq na 4.5l/100km (miasto / autostrada) i Toyota Prius na 4.1l/100km .
Minusem jest to, że hybryda jest zazwyczaj wyceniana wyżej niż porównywalny model z napędem benzynowym, a właściciel może nie być w stanie odzyskać dodatkowych kosztów w normalnym cyklu użytkowania.
Hybrydy Plug-in
Nazywany również PHEV (oznacza hybrydowy pojazd elektryczny typu Plug-in Hybrid). Hybryda plug-in wykorzystuje większą baterię, która umożliwia jazdę wyłącznie na silniku elektrycznym na pewnym dystansie czyli coś czego zwykła hybryda nam nie daje. Jak sama nazwa wskazuje, auto podłącza się do gniazda w celu naładowania baterii. Gdy bateria zostanie wyczerpana do pewnego poziomu, PHEV działa jak konwencjonalna hybryda, z silnikiem elektrycznym wspomagającym silnik benzynowy. Chevrolet Volt i wersja BMW i3 REX zmieniają technologię. Oba są głównie napędzane silnikiem elektrycznym, ale każdy zawiera mały silnik benzynowy, który ładuje baterie, aby uruchomić silnik po wyczerpaniu się akumulatora.
W przeciwieństwie do w pełni elektrycznego samochodu, właściciele PHEV nigdy nie muszą martwić się, że utknęli na skraju drogi z rozładowaną baterią. Maksymalna odległość jazdy PHEV jest ograniczona jedynie ilością paliwa w zbiorniku.
Elektryczny zasięg PHEV i zużycie energii różnią się znacznie w zależności od modelu. Na przykład wersja Mini Countrymana z wersją PHEV ma działać przez pierwsze 19 km wyłącznie na zasilaniu elektrycznym. Tymczasem Toyota Prius Prime PHEV może jeździć 40 km wyłącznie na elektryczności, a Chevrolet Volt jest oceniany na 85 km.
PHEV są droższe niż standardowe hybrydy.
Auta Elektryczne
W 100% elektryczne pojazdy (EV) wytwarzają zerową emisję i zwykle są mniej kosztowne w eksploatacji niż pojazdy napędzane paliwem konwencjonalnym. Mają tendencję do bycia nieprzyzwoitymi, ponieważ silnik elektryczny dostarcza natychmiast 100 procent dostępnego momentu obrotowego. Zasięg działania EV jest jednak ograniczony i należy go doładowywać za pomocą gniazdka elektrycznego w domu lub publicznej stacji ładowania EV, aby dalej móc jeździć. Po wyczerpaniu akumulatora samochód przestanie jechać. Dlatego samochody elektryczne nie nadają się na długodystansowe podróże a jedynie są świetną alternatywą do jazdy po mieście. Większość pojazdów elektrycznych ma zasięg od 160 km do 200 km na jednym pełnym naładowaniu, co wystarcza na przeciętne dojazdy.
Model Tesla Model S jest zwycięzcą pod względem zasięgu, z maksymalnym szacunkowym wynikiem 530 km na jednym ładowaniu. Tymczasem niewielki dwumiejscowy Smart ForTwo Electric Drive jest oceniany na znacznie krótszy dystans 95 km. Należy pamiętać, że szereg czynników może negatywnie wpłynąć na zasięg pojazdu EV. Między innymi duża prędkość, pracę w niskich temperaturach i używanie akcesoriów takich jak ogrzewanie lub klimatyzacja.
Pojazdy elektryczne są droższe niż porównywalne auta hybrydowe lub PHEV. Na przykład Ford Focus Electric jest wyceniony o ponad 11 000 USD więcej niż wersja bazowa zasilana benzyną. Model Tesla zaczyna się od prawie 76 000 $ i kosztuje do ponad 136 000 $, a to bez opcji.
Auta elektryczne mogą mieć uzasadnienie ekonomiczne. Koszty prądu to takiego auta są kilka razy niższe niż benzyny. Ich cena może się zwrócić przy długotrwałym użytkowaniu. Pojazdy elektryczne mogą być również tańsze w utrzymaniu niż auto spalinowe. A to za sprawą tego, że posiadają nie wielką ilość elementów mechanicznych, które normalnie wymagają okresowej obsługi. Należą do nich: zmiany oleju, płynów w układzie chłodzenia, konserwacja skrzyni biegów i wymiana filtra powietrza, świec zapłonowych i pasów napędowych.
Zobacz także: Elektryczny jacht SolarImpact