Elektryczny Fiat 500 z polską nawigacją
Nie jest żadną tajemnicą że elektryczny Fiat 500 dostępny jest jedynie w USA. Auta w Polsce pochodzą właśnie z tego rynku. Większość osób ma obawy przed zakupem aut nie pochodzących z Polskich salonów. Największym problem są niedziałające multimedia min. nawigacja.
W Fiacie 500e do 2015r. była stosowana nawigacja TomTom Blue&Me. W specjalnym uchwycie nawigację dokuje się w desce rozdzielczej. Ten sam uchwyt działa również jako ładowarka. W zestawie dostajemy również uchwyt na szybę oraz ładowarkę pod USB. Nawigację można dzięki temu wykorzystać w innym aucie.
Dopisek Blue&Me nie jest bez przyczyny. Tak nazywa się system Fiata. Nawigację można za pomocą Bluetooth-a połączyć z autem. Dzięki tej funkcjonalności mamy dodatkowe funkcję urządzenia, za chwilę więcej o nich. Najważniejsze jest to że na TomTom-ie można bez żadnego problemu wgrać dowolne mapy (Mapę Polski kupiliśmy za 170zł), dowolne głosy nawigacji i ustawić język na Polski. Dzięki temu mamy w pełni funkcjonalną nawigację.
Co potrafi TomTom Blue&Me ?
Oczywiście nawigować, jak to nawigacja. Mamy komplet map. Można zakupić mapy Polski lub całej Europy. Chociaż nie wiem czy Europy się przyda jak autem przejedziemy 150km. Na mapie możemy wyszukać różne miejsca bankomaty, kawiarnie, kina. Jest też opcja wyszukiwania stacji ładowania, ale niestety nie wyszukało mi żadnej. Aby ułatwić nam dotarcie do celu, nawigacja proponuje parkingi w okolicy na których możemy zostawić auto.
To co wyżej było dość oczywiste, ale nawigację łączy się również z autem. Niestety zawiedziony jestem że komunikaty nawigacji nie są podawane przez system audio samochodu, a przez głośnik w nawigacji. Po udanym sparowaniu z autem, mamy aktywne nowe opcję. Należy pamiętać żeby odznaczyć opcję dostosowywania się języka nawigacji do samochodu, bo automatycznie nawigacja przełączy się na język angielski.
Dzięki parowaniu, mamy możliwość wygodnego ustawiania harmonogramu ładowania auta. Można ustawić je oddzielnie dla dni tygodnia oraz weekendu. Jest to bardzo użyteczna funkcja jeżeli korzystamy z nocnej taryfy.
Możemy sprawdzić, ile prądu zużywa w danym momencie klimatyzacja, silnik oraz pozostałe elementy auta. Mamy również bardzo wygodny trip computer na ekranie nawigacji.
Na ekranie nawigacji możemy również sterować telefonem podpiętym do systemu Blue&Me. Możemy wyświetlać książkę telefoniczna, wybrać numer telefonu. Jest to bardzo wygodne i bardzo rozszerza funkcjonalność Fiata, który w radiu ma tylko ekran ciekłokrystaliczny.
Żeby nie było tak kolorowo, to są drobne wady takiego rozwiązania. Nawigacja jest w takim miejscu, że zasłania widoczność kierowcy. Nie jest to może niebezpieczne, ale mocno drażni święcący ekran na środku tak małej szyby czołowej. Jako, że nawigacja nie jest zespolona z autem, należy pamiętać żeby ją chować przy każdorazowym opuszczaniu auta. Znając polskie realia, szybko pożegnalibyśmy się z szybą i TomTom-em.
Podsumowując
TomTom Blue&Me, to bardzo ciekawe urządzenie, które rozszerza możliwości elektrycznego Fiata 500. Pokazuje nam wszystko czego jako kierowcy potrzebujemy. Do wersji z USA bez problemu można wgrać polskie mapy i cieszyć się pełnią możliwości nawigacji. Łączy się z autem i jest dla niego niejako„uszyta”.
Minusem jak i plusem jest to, że nie jest integralną częścią auta. Na plus, że możemy jej użyć w innym aucie jako nawigacji. Na minus że trzeba ją każdorazowo chować, a to może być uciążliwe.
Sprawdź również Trzykrotnie większa pojemność baterii w BMW i3s ?
Jestem posiadaczem auta Fiat 500e. Zainstalowałem polską wersję TomTom Blue&Me
i mam problem z parowaniem urządzenia jak i z uruchomieniem przycisku Car menu.
Proszę o pomoc w tej materii.
Roman Wiśniewski
/ Elektron /