Delta rozpoczyna projekt ekstremalnej 400kW ładowarki
Producenci samochodów ścigają się w szybkości ładowania samochodu elektrycznego. Jest to tylko z korzyścią dla nas konsumentów, abyśmy mogli szybciej odzyskać zasięg w swoim aucie.
Delta, globalny dostawca rozwiązań do zarządzania zasilaniem i ciepłem, rozpoczął prace nad programem badawczym w którym uczestniczy również amerykański Departament Energii. Opracował on transformator(SST). Pozwoliło do na skonstruowanie ładowarki o mocy 400kW(XFC) która auta z zasięgiem ok 290km naładuje w 10min.
Projekt XFC ma oferować sprawność sieci do pojazdu na poziomie 96,5%, czterokrotnie mniejszą masę i dwukrotnie mniejszy rozmiar niż dotychczasowe ładowarki DC. Ma wykorzystywać wysokie napięcie prądu stałago (HVDC), port do wykorzystania zmagazynowanej energii i do systemów energii odnawialnej minimalizując tym samym popyt z sieci energetycznej.
Nowatorska topologia ogniw SST bezpośrednio wykorzystuje średnio-napięciowy prąd przemienny (MVAC) przy 4,8kV lub 13,2kV, eliminując konwencjonalną technologię transformatora częstotliwości liniowej (LFT). Przekształca prąd przemienny o niskim napięciu na prąd stały (DC) w celu ładowania bateria wysokiego napięcia w EV. W połączeniu z nowym urządzeniem MOSFET z węglika krzemu (SiC), proponowany SST umożliwia 3,5-procentową poprawę wydajności przepływu prądu z sieci do pojazdu. Jest to najlepszy w branży poziom 96,5%. 50-procentowego zmniejszenia rozmiaru sprzętu. Czterokrotnie mniejszej masy niż dzisiejsze ładowarki DCFC EV. Prototyp XFC o mocy 400kW, ma być gotowy w 2020 r.
Osiągnie poziom mocy umożliwiający przełomową prędkość ładowania 3C w przyszłych pojazdach elektrycznych dalekiego zasięgu. Dzięki tej technologii kierowcy EV będą potrzebować blisko 10 minut, aby uzyskać dodatkowe 50 procent zasięgu pojazdu w swoim pojeździe. Na przykład pojazd z zasięgiem 580km EV może osiągnąć zasięg 290km w około 10 minut ładowania.
Wczesne dane i wyniki programu pozwolą producentom samochodów, dostawcom technologii, miastom i przedsiębiorstwom energetycznym lepiej zrozumieć, w jaki sposób szybkie ładowanie wpłynie na działania w zakresie reagowania na popyt. Projekt zapewni również wgląd w to, w jaki sposób można zintegrować wytwarzanie energii ze źródeł odnawialnych, aby uniknąć obciążenia infrastruktury sieci energetycznej związanej z szerokim zastosowaniem XFC.