Czy warto kupić nowe auto elektryczne?
W tym artykule nie odpowiemy na to pytanie, będziesz musiał to zrobić sam, jednak przedstawimy dane na podstawie których będziesz mógł sam ją podjąć.
Porównamy auta tej samej klasy z silnikiem elektrycznym oraz benzynowym. Najlepszą marką pod względem tego zestawienia będzie Volkswagen gdyż posiada takie same auta dostępne w dwóch wersjach silnikowych. Na warsztat weźmiemy Volkswagen UP/e-UP oraz Golfa/e-Golfa. Żeby zestawienie było wiarygodne nie możemy brać pod uwagę najtańszych wersji spalinowych z manualnymi skrzyniami biegów, komfort jazdy takim autem musi być porównywalny do jazdy wersją elektryczne. Musimy zatem wybrać auto z mocniejszym silnikiem oraz automatyczną skrzynią biegów.
Volkswagen UP/e-UP
Zaczynając od małego miejskiego auta. Aby kupić auto benzynowe w wersji z automatyczną skrzynią biegów trzeba przygotować kwotę ok. 53 tys zł. Za to Volkswagen e-UP to wydatek rzędu 116 tys zł. Różnica w zakupie auta to 63tys zł. Auto elektryczne jest ponad dwukrotnie droższe.
Eksploatacja
W aucie spalinowym producent deklaruje spalanie na poziomie 4l paliwa na 100km. Bądźmy realistami i przyjmijmy wartość 7l paliwa na 100km. Przyjmijmy eksploatację auta przez 3 lata przy średnim rocznym przebiegu ok. 20tys km. Koszt paliwa to kwota (zakładając litr benzyny na 5zł) 21tys zł. Koszt przejechania tego samego dystansu tj. 60tys km, autem elektrycznym to kwota ok. 3000zł. Oczywiście przy aucie spalinowym weźmy pod uwagę drobne naprawy (auto jest nowe więc wiele zepsuć się nie powinno) ok. 2000zł rocznie (wymiana olei, filtrów, klocki itp.). Przy aucie elektrycznym koszt ten ustalmy na 500zł rocznie, chociaż nie wiem na co wydałbym w elektryku te pieniądze. Koszt auta elektrycznego po 60tys km to 120tys zł, to samo auto w wydaniu spalinowym to kwota ok. 80tys zł.
Sprzedaż auta i spadek wartości.
Już można zauważyć na podstawie kilku lat jak zachowuje się ceny aut na rynku wtórnym. Niestety spadek cen aut elektrycznych jest drastyczny. Myślę że przykładowe aut w wersji elektrycznej, 3-letnie z przebiegiem ok 60tys km będzie można sprzedać, optymistycznie za 55tys zł. Auto spalinowe realnie uda nam się sprzedać za 30 tys zł.
Podsumowanie
Koszt elektrycznego auta na przestrzeni 3lat to koszt 65tys zł. Auto spalinowe wraz z eksploatacją będzie nas kosztować 50 tys zł.
Volkswagen Golf/e-Golf
Klasyczne kompaktowe auto. Auto w benzynowej wersji z silnikiem 1.4TSI i automatyczną skrzynią biegów to wydatek rzędu 90tys zł(oczywiście w zależności od wersji), wersja elektryczna tego auta to kwota ok. 165tys zł. Różnica w cenie to 75tys zł.
Eksploatacja
Spalanie golfa wg producenta to 6.9l na setkę. W rzeczywistości w mieście to ok. 9l na 100 kilometrów. Założenia takie jak poprzednio czyli koszt przejechania 60tys km to kwota ok. 27000zł. Jako że jest to auto większe, przyjmijmy roczny koszt eksploatacji na poziomie 2500zł. VW e-Golf 100km przejedzie za ok 7zł. Czyli 60tys km będzie nas kosztować 4200zł. Eksploatacja elektryka to nadal ok 500zł.
Sprzedaż auta i spadek wartości
Spalinowych Golfów w Polsce jest urodzaj, ale za egzemplarz z Polskiego salonu myślę że uda się wziąć ok 55tys zł. Za auto elektryczne dostaniemy nie więcej niż 85 tys zł.
Podsumowanie
Elektryczny Golf przez 3 lata będzie kosztował nas 85tys zł, jego spalinowy odpowiedni z zapasem paliwa to koszt blisko 70tys zł.
Celowo pod uwagę nie zostały wzięte koszty ubezpieczenia OC, wymiany opon gdyż koszty są podobne w przypadku obu wersji napędowych. Warto pamiętać że przy aucie elektrycznym nie trzeba płacić za parkingi w mieście. Dla osób pracujących w strefach płatnego parkowania, może być to również oszczędność w skali roku. Jeżeli skalkulujemy do tego ubezpieczenie AC to różnica w kosztach obu aut robi się jeszcze większa.
Zachęcamy do przeanalizowania tych informacji i podzielenia się opinią czy wg. Was warto kupić nowe auto elektryczne czy też nie.
Czy cena energii elektrycznej przyjęta do tej analizy jest w taryfie nocnej tańszej o ok 50 % czy standardowa ?