Czy technologia wodorowa jest konkurencyjna dla akumulatorów ?
Większość producentów samochodów odrzuciło ideę ogniw wodorowych jako alternatywę dla technologi akumulatorów. Założyciele Tesli, rozważali różne alternatywy dla benzyny i diesla zanim zdecydowali się na baterie twierdząc że, to one właśnie są najlepszym wyborem. JB Straubel wyjaśnił techniczną przewagę akumulatorów nad wodorem podczas dyskusji w 2016 roku.
Są zwolennicy i przeciwnicy tej technologi. Niepodważalne jest to, że jest wiele zalet technologi wodorowej. Są już producenci, którzy wprowadzają do swojej oferty auta wodorowe. Między innymi jest to Toyota, ale także Honda (Clarity) i Hyundai (Nexo). Pierwszym i najbardziej udanym autem wodorowym jest Toyota Mirai, która na całym świecie sprzedała około 6000 egzemplarzy. Od czasu wprowadzenia na rynek w 2014 roku.
Reuterowi Yoshikazu Tanaka, główny inżynier Mirai donosi, że Toyota planuje nową generacje Mirai, a także planuje wprowadzić do oferty nowe auta napędzane wodorem w tym SUW-y, pick-upy, ciężarówki i autobusy. Chce zmniejszyć koszty produkcji oraz zwiększyć sprzedaż w celu uzyskania skali.
Jest wiele osób, które sceptycznie podchodzą do aut napędzanych wodorem. LMC Automotive przewiduje, że samochody napędzane ogniwami wodorowymi będą stanowiły w 2027 roku zaledwie 0,2% światowej sprzedaży samochodów osobowych przy czym auta elektryczne ( z akumulatorami) to 11,7 % sprzedaży. Międzynarodowa agencja energetyczna również przewiduje znacznie niższą sprzedaż aut napędzanych wodorem.
Mimo wszystko inżynier Toyoty wierzy, że popyt na auta wodorowe będzie rósł między innymi w Chinach- i na ten rynek Toyota głównie się nastawia. Między innymi z powodu iż to właśnie Chiny mają najbardziej rozbudowaną infrastrukturę i ciągle budują nowe stacje ładowania.
Czy technologia wodorowa jest konkurencyjna dla akumulatorów?
Według nas mimo zalet technologi wodorowej, auta elektryczne tych zalet mają więcej. Nikt nie zamontuje sobie stacji wodorowej na podwórku, aby ładować auto. A prąd w gniazdku ma każdy z nas. Baterie w autach elektrycznych będą coraz bardziej rozwijane i ulepszane. A z czasem ładowanie będzie coraz szybsze i nie będzie problemu ze znalezieniem miejsca do naładowania.
Koszt stacji wodorowych jest bardzo wysoki i stworzenie infrastruktury dla tego typów pojazdów może potrwać jeszcze bardzo długo.