Auta elektryczne ładujące się kilka minut i zasięgiem 800 km – już za 10 lat
Jedną z głównych przyczyn jaką podają użytkownicy aut spalinowych gdy pytamy „kiedy byś się zdecydował na auto elektryczne?” odpowiadają jak ładowanie będzie trwać tyle co tankowanie auta na stacji, a zasięg auta będzie w granicach 400 km.
Technologia baterii i ładowania ciągle się rozwija. Ładowanie jest coraz szybsze a baterie coraz mniejsze. Za 10 lat auta elektryczne nie będą w niczym odbiegać od aut spalinowych. Zasięg będzie porównywalny, a ładowanie baterii będzie trwać zaledwie kilka minut. Aktualnie technologię jaką się stosuje są akumulatory litowo-jonowe. To te same akumulatory które znajdziemy w laptopie i niektórych smartfonach. Znalazły one także zastosowanie w autach elektrycznych. Jednak coraz częściej mówi się o bateriach litowo-polimerowych, litowo-magnezowych, ogniwach z nanowłókien oraz ze stałym elektrolitem.
Baterie litowo-jonowe znalazły swoje zastosowanie we wszelkiego rodzaju pojazdach elektrycznych. Poza samochodami elektrycznymi mówi się o autobusach , ciężarówkach elektrycznych, wszelkiego rodzaju pojazdach do transportu.
Obecnie inżynierowie na całym świcie pracują nad poprawą baterii używanych w pojazdach elektrycznych. Idealne baterie to takie których pojemność jest jak największa przy jak najmniejszej wadze i technologi szybkiego ładowania. Idealna bateria to taka która łączy ze sobą te wszystkie trzy cechy i to właśnie jest największym wyzwaniem dla naukowców. Badacze z Uniwersytetu w Kalifornii pracują nad bateriami ze złotych nanowłókien w żelowym elektrolicie. Prototyp został poddany 3-miesięcznym testom w których przeszedł 200 tys cykli ładowania i rozładowania. Nie wykazał po tym czasie niemal żadnej degradacji.
Zwiększenie gęstości energii, czyli sprawienie że baterie będą lżejsze sprawi że będzie ich można włożyć do pojazdu więcej w tej samej masie i objętości co jest równoznaczne ze zwiększeniem zasięgu pojazdu.
Naukowcy pracują także nad bateriami litowo-magnezowymi oraz opartych na grafenie. Pisaliśmy także o bateriach solid-state, które zapewniają kilkukrotnie większy zasięg niż baterie litowo- jonowe. Zdaniem specjalistów, takie technologie zostaną dopracowane najwcześniej za 5-8 lat.
Za 10 lat możemy spodziewać się że samochody elektryczne będą przejeżdżać na jednym ładowaniu tyle co auto spalinowe, a ładowanie takiego auta będzie trwało kilka minut.
Aktualnie jest kilka model aut elektrycznych które zapewniają zadowalający zasięg jednak długość ładowania tych baterii jest bardzo długi.
Zdaje się, że Fisker Automotive opatentował już akumularor grafenowy z zasięgiem 600-800km ładowany w minutę.