Wpływ samochodów elektrycznych na środowisko
Koncerny naftowe, producenci części do aut spalinowych i wszyscy inni, którzy ucierpią na tym że auta elektryczne są coraz chętniej wybierane przez ludzi zaczynają rozprzestrzeniać informację dotyczące szkodliwości aut elektrycznych. A dokładnie rzecz mówiąc nad toksycznością baterii litowo -jonowych.
Na wstępie trzeba powiedzieć, że oczywiście baterie nie są obojętne dla środowiska lecz porównując je z toksycznymi spalinami wydzielanymi przez auta napędzane paliwami kopalnym. Zanieczyszczone miasta przez diesle, w których żyjemy, burczenie silników podczas obiadu na mieście bądź podczas spaceru z dzieckiem w parku, to wszystko wpływa poważnie na jakość naszego życia, a możemy to zniwelować jedną decyzją… przesiadką do auta elektrycznego. Czytamy opinie, że degradacja baterii jest toksyczna dla środowiska, że do produkcji baterii są używane toksyczne metale ciężkie itp. Dziś opiszemy jaki faktycznie jest wpływ samochodów elektrycznych na środowisko oraz czy w takim samym stopniu co auta napędzane paliwem konwencjonalnym zanieczyszczają planetę.
Wpływ samochodów elektrycznych na środowisko – Zalety
Samochody elektryczne mogą mieć wiele korzyści dla środowiska w stosunku do konwencjonalnych silników spalinowych. Kilkoma z zalet aut elektrycznych jest
- Znaczna redukcja szkodliwych zanieczyszczeń z układu wydechowego takich jak cząstki stałe (sadza), węglowodory, tlenek węgla, ozon, ołów i różne tlenki azotu.
- Znaczna redukcja emisji CO2
Trzeba pamiętać także o tym, że samochody elektryczne mają wady. Należą do nich między innymi:
- Wykorzystywanie do produkcji baterii pierwiastków ziem rzadkich takich jak: neodym, lantan, terb i dysproz i inne metale krytyczne, takie jak lit i kobalt. Poleganie na tych pierwiastkach jest problematyczne ponieważ zasoby te są ograniczone.
- Jako wadę można wliczyć emisje cząstek związanych z użyciem opon, która jest większa w przypadku auta elektrycznego ze względu na to, że auta elektryczne są cięższe przez baterie zamontowaną w podłodze pojazdu.
Samochody elektryczne zwykle wykazują również znacznie zmniejszoną emisję gazów cieplarnianych, w zależności od metody stosowanej do wytwarzania energii elektrycznej w celu ładowania akumulatorów. Na przykład niektóre pojazdy z napędem elektrycznym nie wytwarzają wcale emisji CO2, ale tylko wtedy, gdy ich energia jest uzyskiwana ze źródeł takich jak energia słoneczna, wiatrowa, jądrowa lub wodna.
Wiele krajów wprowadza średnie poziomy emisji CO2 dla wszystkich samochodów sprzedawanych przez producentów, oraz kary finansowe dla tych, którzy nie osiągną tych celów. Stworzono, to aby zachęcić producentów którzy nie mają w swej ofercie aut niskoemisyjnych. Wprowadzenie przez producentów samochodów elektrycznych jest sposobem na obniżenie średniej emisji CO2 we flotach oferowanych przez dealerów.
Nawet w przypadku korzystania wyłącznie z energii elektrycznej z sieci, wprowadzenie pojazdów elektrycznych ma duże znaczenie dla środowiska w większości krajów
Jeśli chodzi o degradację baterii, to warto powiedzieć, że zdecydowana większość baterii kiedy skończy swoją żywotność w pojeździe elektrycznym dostaje swoje drugie życie w instalacjach fotowoltaicznych. W instalacjach takich baterie, które już trochę straciły swej pierwotnej pojemności są idealne do wykorzystania jako banki energii. Biznes fotowoltaiczny dopiero raczkuje w Polsce, ale samochody elektryczne i fotowoltaika to dwie dziedziny, które nawzajem będą się napędzać.
Wpływ samochodów elektrycznych na środowisko – podsumowanie
Nie jest tak że samochody elektryczne są w 100% przyjazne dla środowiska. Jednak w porównaniu z toksycznymi dieslami wychodzą znacznie lepiej. Dla nas ważne jest jakość życia, a w stolicy Polski w której przyszło nam mieszkać centrum miasta jest nie do życia. Kiedyś wpadł nam w uszy argument odnośnie tego dlaczego auta elektryczne są lepsze niż spalinowe, który przemawia do nas w 100% . Lepiej żyć w czystym mieście, gdzie w koło jeżdżą ciche i czyste auta elektryczne, a prąd i wszelkie zanieczyszczenia produkowane są daleko od miasta.
Zobacz także: Kia Niro EV 496 km zasięgu na jednym ładowaniu
Cóż za rzetelny artykuł, śmiech na sali. Jak zwykle nikt nie mówi jakie znaczenie dla środowiska mają baterie, prawdopodobnie dlatego, że tego wciąż nie wiadomo. Polecam poczytać o skraplaniu CO2 i wytwarzaiu z niego syntetycznych paliw.