Nissan LEAF, BMW I3, Fiat 500e – Co wybrać
Każde auto elektryczne jest pod jakimś względem inne dlatego dobrze jest zorientować się jakie mamy potrzeby i dobrać idealne auto dla siebie. Dziś przedstawimy Państwu trzy auta elektryczne i po krótce opiszemy różnice między nimi. Powiemy o wadach i zaletach.
Nissan LEAF
Na pierwszy ogień najpopularniejsze auto elektryczne na świcie – Nissan LEAF. Jest to auto idealne dla kogoś kto nie pokonuje dziennie dużo kilometrów. Sprawdzi się dla tych, którzy kręcą się wokół domu – praca, sklep, miasto. W przeciwieństwie do Fiata 500e spokojnie mogą nim jechać 2 osoby na tylnych siedzeniach. Jeśli chodzi o przyspieszenie wypada najgorzej wśród opisywanych dziś aut. Według specyfikacji jest to 11,5 sekund do setki. Wadą LEAFa jest także jego wygląd. Wielu osobom on się po prostu nie podoba. Za kierownicą siedzi się dość wysoko przez baterie zamontowane w podłodze auta. Dla jednych zaleta dla innych wada, ale przy aucie elektrycznym trzeba się do tego przyzwyczaić. Zasięg w zależności od rocznika, stanu baterii i pogody od 80 – 180 km. Przy zakupie warto zwrócić uwagę czy auto ma szybką ładowarkę CHdeMO i pompę ciepła. Auto używane z 2015 roku to koszt ok. 60-70 tys zł.
BMW I3
Auto z pewnością wyróżniające się na ulicy. Nietuzinkowy wygląd przykuwa uwagę. Auto wykonane z włókna szklanego. W środku deska, boczki drzwi wykonane z materiałów z recyklingu i ekologicznych surowców dzięki czemu w 100 % jesteśmy ECO. Charakterystyczny brak słupka środkowego i tylne drzwi otwierające się do tyłu utrudniają nieco wejście pasażerom jadącym z tyłu. Przyspieszenie auta jest znacznie lepsze niż w Nissanie, ponieważ wynosi 7,2 sekundy do 100 km/h. Auto przy puszczeniu pedała bardzo mocno hamuje. Co na początku jest nieco irytujące, ale z czasem napewno idzie się do tego przyzwyczaić. Design w środku nam osobiście się podobał. Całość wygląda zdecydowanie lepiej niż w Nissanie czy Fiacie, ale jest to BMW więc to zobowiązuje. W zależności od rocznika mamy różne pojemności baterii 24 kWh bądź 33 kWh. Na rok 2019 zapowiedziana jest bateria 43 kWh. Zasięg w aucie z większą baterią według EPA 183 km. Warto nadmienić, że BMW wprowadziło dwie wersje auta 100% elektryczną i REX z silnikiem spalinowym 0,7 l, który w awaryjnych sytuacjach dowiezie nas bez problemu na miejsce docelowe. Kolejnym istotnym faktem jest to, że REX nie dostał pozwolenia jazdy buspasami i darmowych parkingów czyli przywilejów, które dotyczą aut elektrycznych, ponieważ został zakwalifikowany jako hybryda.
Ładowarka w europejskiej wersji Typ 2 ładująca na słupku na mieście mocą 11 kW. W domu po zainstalowaniu odpowiedniej instalacji. Do tego auto jest wyposażone w szybką ładowarkę CSS, ładującą mocą 50 kWh. Ceny za auto używane z 2015 roku zaczynają się od 90 tys zł.
Fiat 500e
Małe typowe miejskie autko. Idealne na miasto do dojazdów do pracy itp. Zbudowane na wzór swojego spalinowego odpowiednika jedyne co zostało zmienione to zderzaki i nakładki progowe. W środku na pierwszy rzut oka Fiat wygląda lepiej od LEAF-a, ale po bliższym przyjrzeniu się, jakość wykonania Fiata 500e jest na ostatnim miejscu. Jest to najmniejsze auto z trzech opisywanych. Przyspieszenie 8.8 sekund do setki. Auto jest bardzo zwinne i przyjemnie się nim jeździ. Jak już wcześniej wspomnieliśmy raczej jest to auto 2 osobowe. Bateria 24 kWh, zasięg auta to między 90-170 km. Wadą jest to, że nie ma możliwości szybkiego ładowania. Auto możemy naładować jedynie mocą 6.6 kWh. Czas ładowania do pełna ok 3 godziny. Drugą wadą jest dostępność, auto nie jest dostępne w Europie. Jedynie w USA i na dodatek tylko w dwóch stanach. Cenowo jest to najtańsze auto z trzech dziś zaprezentowanych. Cena auta używanego z 2015 roku waha się między 55-60 tys zł. Jak za auto elektryczne z zasięgiem jaki oferuje cena jest bardzo atrakcyjna.
Nissan LEAF, BMW I3, Fiat 500e – Co wybrać
Na to pytanie nikomu nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć, ponieważ każde z tych aut jest inne. Aby dobrać idealne auto elektryczne trzeba określić swoje potrzeby. Jeśli masz dodatkowe pytanie zadaj je w komentarzu na dole – chętnie odpowiemy.
Zobacz także: Jaguar I-Pace, alternatywa dla Tesli.