Jak naładować pojazd elektryczny
Poniżej opisaliśmy wszystkie możliwe sposoby ładowania auta elektrycznego.
Ładowanie solarne
Niezbyt popularne ładowanie solarne zostało zastosowane między innymi w Toyocie Prius Prime oraz w nowym projekcie Niemców Sono Sion. W zależności w jaki panel wyposażone jest auto średnio może dostarczyć nam dodatkowego zasięgu 5 km – przy takiej pogodzie jaką mieliśmy w tym roku ! Aby auto ładowało się dzięki zamontowanym panelom musimy mieć piękną słoneczną pogodę, co w naszym kraju jest rzadkie.
Ładowanie z kabla
Niby sprawa prosta wkładamy jeden wtyk w gniazdo drugi do auta i ładujemy samochód. Jednak samochody są wyposażone w różne gniazda, ładowarki są różnych mocy i dla osoby która nie jest w temacie może to być na początku trudne. Zacznijmy od tego, że auto możemy ładować na dwa sposoby. Poprzez prąd zmienny (AC) i stały (DC). Więcej na ten temat napisaliśmy w artykule —-> Ładowanie auta elektrycznego, różnica między AC a DC
W większości przypadków ładujemy auto prądem zmiennym. Nie zależnie czy w domu korzystając z instalacji jedno czy 3 fazowej, czy na słupku na mieście. Moc takiego ładowania w zależności od odpowiedniej instalacji i ładowarki w samochodzie może sięgać do 44 kWh.
Kupując auto elektryczne jedną z istotniejszych rzeczy jest to w jaką ładowarkę wyposażone jest auto. Biorąc za przykład Nissana LEAFa podstawowa ładowarka na pokładzie jest o mocy 3,6 kW przy dodatkowej opłacie można zakupić auto obsługujące 6,6 kW. Warto to zrobić, ponieważ czas ładowania będzie dwukrotnie krótszy.
Niektóre auta są także wyposażone w szybkie ładowanie DC dzięki czemu możemy naładować pojazd do 80 % pojemności w zależności od pojemności baterii od 30-50 minut . Szybkie ładowanie, to także opcja dlatego przy zakupie warto się zastanowić czy będziemy pokonywać dłuższe dystanse i czy szybka ładowarka nam się przyda czy nie koniecznie.
Rodzaje ładowarek i prędkość ładowania
Ładowanie w domu z gniazdka
Większość aut fabrycznie wyposażana jest w zasilacze na 230V, które bez problemu możemy podłączyć do dowolnego gniazda (Schucko). Maksymalna moc jaką obsłuży standardowe gniazdo to ok 3.3kW. Z taką mocą naładujemy większość pojazdów dostępnych na rynku. Czas ładowania uzależniony jest od pojemności baterii jaką mamy zamontowaną w aucie. Dla Nissana Leaf-a z akumulatorem 24 kWh czas ten wyniesie ok 6-7 godzin, naładowanie Tesli będzie ładować się 10 km na godzinę co będzie trwać bardzo długi czas dlatego zaleca się zamontowanie w domu ładowarki 3 fazowej. Ładowanie ze zwykłego gniazdka często nie ma sensu chyba, że w przypadku hybryd plug-in lub aut elektrycznych z małą pojemnością akumulatora.
Ładowanie w domu przy pomocy wallbox-a
Jeśli producent auta wyposażył je w możliwość ładowania mocą np. 6.6 kWh (tak jak jest to w przypadku Nissana LEAFa), to za pomocą specjalnej stacjii możemy przyspieszyć ładowanie 2-krotnie. I tak jak w przypadku Nissana LEAFa z baterią o pojemności 30 kWh ładowanie z gniazdka trwałoby 12 godzin, dzięki wallbox-owi naładujemy auto w 5 godzin. Wymaga, to możliwości wrzucenia na jedną fazę 6.6 kW (32A).
Do szybkiego ładowania jest potrzebne dobrze zabezpieczone gniazdko bądź zakup Wallboxa. Dzięki niemu będziemy mogli ładować takie auta jak BMW bądź e-Golf mocą 11 kWh. Zakup takiej stacji, to koszt średnio 4000 zł.
Ładowanie na mieście
W przypadku słupków na mieście większość stacji oferuje 3-fazowe gniazdo typ 2. Zdarza się, że jedno wejście ładuje mocą 16A, a drugie 32A. Nie jest to powalająca prędkość, ale podczas zakupów bądź wypadu na miasto zawsze możemy się podładować żeby spokojnie dojechać do domu.
Na mieście dostępne są także szybkie ładowarki DC. Udostępniane są coraz częściej przez sieć sklepów LIDL oraz GreenWay. Dzięki którym możemy naładować auto do 80 % w 30 minut.
Standardy ładowania
o standardach ładowania już pisaliśmy w jednym z naszych artykułów dziś omówimy je po krótce.
W przypadku ładowania AC możemy wyróżnić Typ 1 i Typ 2. Do tego dochodzą standardy DC: CHAdeMO i CCS
Typ 1
używany głównie w Japonii i Stanach Zjednoczonych. Złącze znajdziemy w takich autach jak Nissan LEAF, Ford Focus, Renault Kangoo, Fluence. W Europie ten standard nie funkcjonuje.
Typ 2
Popularny w Europie. Pozwala na ładowanie samochodu od 3.6 kWh na jednej fazie do 44 kWh na trzech fazach.
CHAdeMO
Po lewej stronie. Ten standard szybkiego ładowania znajdziemy w Nissan LEAF, NV-200, Mitsubishi Outlander PHEV,
CCS
Używany przez większość europejskich i amerykańskich producentów samochodowych. Złącze znajdziemy między innymi w BMW, Bolcie, e-Golf. W Ameryce CSS jest oparty na Typ 1, w Europie Typ 2. Dlatego kupując auto z USA trzeba będzie pamiętać, aby zaopatrzyć się w specjalne przejściówki do ładowania auta, które często nie są tanie.
Masz dodatkowe pytania dotyczące ładowania? Nie wiesz jaką ładowarkę kupić? Napisz do nas, a pomożemy Ci.
Zobacz także: Ile kosztuje naładowanie samochodu elektrycznego