Zakup samochodu elektrycznego – gdzie kupić auto? Polska, Europa, a może USA??
[yasr_overall_rating]
Już kiedyś poruszyliśmy temat tego, że zakup auta elektrycznego może nie być łatwy. Jeśli chcielibyśmy nabyć auto nowe do wyboru mamy jedynie Nissan LEAF, VW Golf, VW e-Up, Renault Zoe, BMW I3. Rynek wtórny na chwile obecną też nie jest zbyt bogaty w pojazdy elektryczne dlatego dla niektórych jedynym wyjściem jest import i na chwilę obecną dużo ludzi się na to decyduje.
Import z Europy
W Europie zaczynają pojawiać się auta z rynku wtórnego. Jednak także nie ma ich zbyt wiele. Jeśli już coś znajdziemy, to często auto jest drogie i okazuje się, że nie opłaca się sprowadzać go do Polski. Najwięcej aut elektrycznych można znaleźć we Francji. To właśnie Francja jest najlepiej rozwiniętym rynkiem jeśli chodzi o pojazdy elektryczne w Europie. Rynek Europejski warto śledzić, ponieważ coraz więcej aut trafia do sprzedaży i zdarzają się perełki w okazyjnych cenach.
Import z USA
Jeśli chodzi o auta elektryczne z USA, to tutaj sprawa ma się już trochę inaczej. Stany są ogromne, i ilość dostępnych aut na rynku wtórnym także jest bardzo duża. W końcu Stany są trzecie na świecie pod względem ilości aut elektrycznych zaraz po Chinach i całej Europie. Wystarczy wejść na aukcje z autami po leasingowymi, aby przekonać się ile tego tam jest. Auto można także kupić uszkodzone w jednym z dwóch największych domów aukcyjnych w USA jak i bezwypadkowe. Trzeba także zaznaczyć, że Stany Zjednoczone, to jeden z niewielu rynków, z którego opłaca się kupić auto elektryczne biorąc pod uwagę aspekt finansowy.
Za chwilę przedstawię jak prezentują się auta nieuszkodzone i jakiego rzędu można spodziewać się cen za auto z rynku USA. Jednak na początek poruszmy wady aut z USA, które w autach importowanych z Europy nie występują.
Ładowanie :
W autach europejskich standardem jest typ 2, w USA natomiast auta są wyposażone w złącza typ 1. Aby móc naładować amerykańskie auto w Europie potrzebna będzie przejściówka. Dla jednych jest to wada innym nie sprawia, to większego problemu. Moc ładowania często jest też niższa niż w Europejskich odpowiednikach. Na przykład może posłużyć tu BMW i3, które w Europie ładuje się mocą 11 kW, a wersja USA 7.4 kW. Ten problem nie występuje w Nissanie Leaf. Standard ładowanie na wszystkie rynki jest taki sam.
Trzeba także powiedzieć trochę więcej o Tesli. Na Tesle z USA warto się zdecydować jeśli chcemy mieć stosunkowo tanie auto, ale jeśli chcemy auto z gadżetami, to lepiej wybrać wersję Europejską. W aucie zza oceanu nie będzie działała mapa oraz nie będzie go można ładować na superchargerach. Oczywiście jest to do zrobienia, ale na chwilę obecną odpowiednia przeróbka jest bardzo kosztowna i wymaga pracy fachowca.
Nissan LEAF natomiast jest świetnym wyborem, ponieważ auta te są często lepiej wyposażone niż wersje europejskie. W wersjach Amerykańskich w zasadzie standardem było ładowanie 6,6kW. W większości pojazdów jest również złącze CHAdeMO. Niestety w autach z Europy bywa różnie. Nawet w najwyższej wersji TEKNA, wsparcie dla ładowarek 6,6kW jest opcjonalne.
Przeróbka świateł :
Importując auto z USA trzeba się liczyć z tym, że auto trzeba będzie dostosować do norm europejskich. Między innymi trzeba będzie przerobić tylne i przednie światła. W każdym aucie jest inaczej i czasem wystarczy zmienić żarówkę, a czasem jest przy tym więcej zabawy.
Radio i nawigacja :
Trzeba być przygotowanym na to, że radio będzie odbierać jedynie nieparzyste stacje, a nawigacja nie będzie działać w ogóle. Nie wiem czy w dobie Google Maps ktokolwiek używa nawigacji samochodowej, jednak tak jak w przypadku Bmw i3 jest to do przeprogramowania tak w Nissan Leaf aktualnie nie udało nam się jeszcze znaleźć nikogo kto by się tego podjął.
Skoro wady samochodów z USA mamy już za sobą przejdźmy do najważniejszej rzeczy jaką jest cena aut na rynku amerykańskim.
Ceny Aut elektrycznych w USA
Dziś weźmiemy pod lupę najlepiej sprzedawane auto elektryczne na świecie czyli Nissana LEAFa oraz auta często importowane czyli Tesle Model S oraz Fiata 500e.
Nissan Leaf z USA
W USA zostało sprzedanych setki tysięcy egzemplarzy tych pojazdów. Jest w czym wybierać. Można dowolnie dobrać, rocznik, wersję wyposażenia, kolor. Do wybrania jest wiele pojazdów uszkodzonych jak i tych w pełni bezwypadkowych. Auto uszkodzone są najlepszym wyborem ze względów ekonomicznych. Należy pamiętać żeby zapewnić sobie odpowiednie części do naprawy pojazdu. Zwykle takie auto, rozsądnie wylicytowane i naprawione, wyniesie nas 80% ceny pojazdu w Polsce. Jeżeli jednak nie chcemy mieć auta po kolizyjnego, należy rozważyć zakup auta od firm leasingowych. Mamy wtedy pewną historię pojazdu. Ceny samochodów nieuszkodzonych są oczywiście wyższe, jednak z braku takich pojazdów na Polskim rynku warto rozważyć taką opcję i mieć pewny samochód za rozsądne pieniądze.
Tesla z rynku amerykańskiego
Jest to najbardziej rozpoznawany samochód elektryczny. Jednak przez to, że auto kosztuje niemałe pieniądze, wiele osób nie może spełnić swojego marzenia. Jeżeli auto ma być konkurencyjne cenowo, (a prawdopodobnie dlatego wybieramy auto z USA), musi być uszkodzone. Niestety ze względu na mnogość opłat jakie czekają nas w Polsce, zakup pojazdu nieuszkodzonego nie będzie zbyt opłacalny. Jednak decydując się na zakup takiego auta z rynku amerykańskiego, trzeba mieć pełną świadomość jego wad. Auto uszkodzone z 2015r. po naprawie może nie przekroczyć kwoty 200tys. zł.
Fiat 500e
Co najważniejsze auto nie jest dostępne w Europie. Jest sprzedawane jedynie w kilku stanach w USA. Mimo swoich niewielkich gabarytów jest dość popularne w USA, prawdopodobnie ze względu na walory estetyczne. Są tutaj równie oferty aut bezwypadkowych jak i uszkodzonych. W przypadku Fiata kupowanie auta uszkodzonego nie jest tak opłacalne. Części do tego pojazdu są trudnodostępne. Elementy nadwozia czy też zawieszenia są inne niż w wersji spalinowej z Europy. Warto tutaj rozważyć pojazd z leasingu. Najkorzystniej cenowo kształtują się pojazdy z 2015r. Można je znaleźć z małymi przebiegami i w bardzo dobrym stanie. Za auto z 2015r z rozsądnym przebiegiem przyjdzie nam zapłacić, z kosztami sprowadzenia, od 50tys zł.
Jak widać możliwości zakupu auta elektrycznego mamy wiele. Każdy znajdzie coś dla siebie. Wszystko zależy od zasobności portfela i od potrzeb użytkownika. Najważniejsze, że ofert na całym świecie jest dużo i nie ma przeszkód, aby przywieźć pojazd z innego kontynentu.
Zobacz także: Audi E-TRON pierwsze problemy w produkcji i dostawach
> Import Aut z USA <